Juhan Aru, Kristjan Korjus, Elis Saar "Matemaatika õhtuõpik"

Ei juhtu just tihti, et keegi nii möödaminnes ja käega rehmates kirjaoskamatust tunnistab. Keegi ei jäta lugemist ja kirjutamist õppimata, sest tal lihtsalt pole selleks annet. Selleks, et keskmise inimese tasemel lugema ja kirjutama õppida, tuleb... õppida ja harjutada. Minu meelest on sama matemaatikaga. Inimeste jagamine neiks, kel on matemaatilist taipu ja neiks, kel pole, on väga halb mõte. Nii tekib isetäituv ennustus: suur hulk inimesi saab varakult koolis teada, et nende asi polegi kunagi matemaatikast aru saada ja nii nad siis ei saagi. Minu meelest on see hirmus kaotus meile kõigile. Kuid aitab mõõdukalt teemavälisest nukrutsemisest, sest kirjutama pidin ma hoopis "Matemaatika õhtuõpikust", ilmselt kõige populaarsemast eestikeelsest matemaatikaraamatust, mis seni ilmunud.

Õhtuõpiku reklaamlause võiks vist olla "451 hooandjat ei saa eksida!", sest just nii palju inimesi Hooandjas selle teose sündi rahaliselt toetas. (Kogutud  13000+ eurot tegi sellest tollal edukaima Hooandja projekti, ei tea, kas pärast on seda üle trumbatud või mitte.) Huvi raamatu vastu on olnud nõnda suur, et kui ma ei eksi, siis praegu saadaolev väljaanne on juba viies (parandatud) trükk. Väga põhjalikult ma ei otsinud, aga meediakajastust sirvides ei jäänud mulle ühtegi negatiivset kommentaari silma. Kõik on sillas olnud. Muidugi, põhjust on: lõpuks ometi ema- ja inimkeelne raamat, mis seletab hädas õpilasele või teadmisi värskendavale täiskasvanule gümnaasiumi matemaatikat. Tänuväärne ja tore! 

Mind isiklikult ei huvita matemaatika seos igapäevaeluga, mistõttu see osa õpikust mind nii väga ei erutanud. Küll aga suutis õhtuõpik seletada mulle seoseid erinevate matemaatikateemade vahel. Minu mäletamist mööda käis keskkoolis matemaatika õppimine nii, et tuli õppida lahendama teatud sorti ülesandeid. Mis seos neil teiste ülesannete või teemadega olla võis, polnud kas jutuks või jäi mulle arusaamatuks. Ma arvan, et ma võisin vabalt tuletisi võtta, mõtlemata kordagi selle peale, et tuletis - see on funktsiooni hetkelise muutumise kiirus. Puhtalt õhtuõpiku teene, et mu peakeses nüüd mõni selline seos juures on!

Kuna head on selle raamatu kohta niigi kirjutatud, tahtsin vahelduse mõttes kirja panna ka mõne kriitilise märkuse. Esiteks on see õpik minu meelest liiga pikk, tervelt 408 lk. Mitte et paksudel raamatutel midagi viga oleks, aga see õpik jättis mulle toimetamata mulje (kuigi seda on toimetatud küll). Ma kujutan täiesti ette, mis tunne võis autoreid kirjutades vallata. Nii palju põnevat matemaatikat, mida tahaks südamelt ära kirjutada ja kogu maailmaga jagada! Õpikut tehti oma kolm aastat, nii et vaevalt lõpuks kaante vahele jõudnu see esimene kirjapandu oli, aga mulle tundus, et see võinuks kuidagi tummisem ja läbimõeldum olla. (Sest vaadake, millegi pikalt seletamine ei tee seda alati lihtsamaks.) Muide, mis toimetamisesse puutub, siis on kõigil lugejatel olnud võimalus teada anda õpikust leitud vigadest (need on kirjas siin). Muidugi, tegijail juhtub, aga ühes õpikus ei tohiks minu meelest nii palju vigu olla. Kui õpikut oleks toimetatud sellise põhjalikkusega, et lugejatel poleks pärast nii palju vealeidmisrõõmu olnud, oleks äkki tekst tervikunagi lõpetatum tundunud.

Mis mind veel häiris, oli mõne keerulisema kontseptsiooni seletamine nii, et lauset alustati sõnaga lihtsustatult või tõepoolest, samas kui järgnev teoreem suurem asi lihtsustus polnud. See on nagu sohitegemine. Mõtlesin, et võibolla oleks matemaatika- ja informaatikatargale lisaks pidanud meeskonda võtma ka kellegi, kes on hea kirjutaja...

Vaatamata virinale sain õhtuõpikust, mida sellest otsisin: häälestuse matemaatikalainele ja mõne uue seose, mille abil keskkooli matemaatika kordamine lihtsam võiks olla. Pärisõpiku asendamist õhtuõpik ei taotle ja seda ta ka ei tee, sest selgeks saab kõik ikkagi palju ülesandeid lahendades, neid aga õhtuõpikus praktiliselt pole. Lõppude lõpuks on see muidugi vajalik ja hea raamat, aga praegu on see minu meelest omas nišis parim peamiselt seetõttu, et sel pole ühtegi konkurenti.

Postita kommentaar

1 Kommentaarid